Nieuwsbrief september 2015

Even voorstellen.........

Mijn naam is Steven van den Heuvel en sinds maart 2015 ben ik de nieuwe penningmeester van De Neushoornstichting. Al mijn hele leven heb ik een grote passie voor neushoorns en de natuur in het algemeen. Na mijn studie wildlife-management ben ik nu al enkele jaren met plezier aan het werken in de Apenheul waar ik bezoekers graag iets meegeef over de bijzonderheden en kwetsbaarheden van onze flora en fauna.

Door middel van mijn bestuursfunctie bij de Neushoornstichting hoop ik in de nabije toekomst actief mijn steentje bij te kunnen dragen aan het behoud van deze prachtige dieren. Ik zal mij volledig inzetten om uw giften goed te beheren en de projecten die wij, als neushoornstichting steunen financieel te helpen. Hopelijk lukt het ons om de neushoornstichting in de komende jaren verder te laten groeien zodat wij nog meer kunnen doen voor deze prachtige dieren.

Dus heeft u nog familie, vrienden of kennissen die ook graag meehelpen om deze prachtige dieren te beschermen dan horen wij dat natuurlijk heel graag.

Met vriendelijke groeten,
Steven van den Heuvel

Update van Tembe Elephant Park
Vanuit ons project in Afrika, het Tembe Elephant Park kregen wij het nieuws dat, met behulp van de door ons aangeschafte camera's weer verschillende neushoorns konden worden geïnventariseerd. Het ging hierbij om 7 zwarte en 16 witte neushoorns. Daarnaast werd er met de camera's een nieuw kalf ontdekt bij de witte neushoorns. Hoopvolle resultaten dus!

Update van Ujung Kulon Java
Er kwam goed nieuws uit Java. Met behulp van camera’s werd de populatie Javaanse neushoorns beter in kaart gebracht. Ging men er in 2011 nog vanuit dat het aantal Javaanse neushoorns in het Ujung Kulon National Park vermoedelijk ergens tussen de 35 en 44 lag, nu blijkt, na grondig onderzoek dat de populatie tussen de 58 en 61 dieren is. Nog steeds heel weinig, maar het biedt hoop om door te gaan met het beschermen van deze unieke dieren. Deze zomer en voorjaar zijn er 3 neushoornjongen met moeder gefilmd. Erg uniek en goed nieuws. Op onze facebookpagina is een filmpje te zien van een moeder met jong.

Global March voor olifanten, neushoorns en leeuwen
Op 2, 3 en 4 oktober (rond Werelddierendag) wordt wereldwijd een protestmars gelopen om aandacht te vragen voor de slachtingen van olifanten, neushoorns en leeuwen. Ook in Nederland lopen we deze protestmars. Op zaterdag 3 oktober lopen we vanaf het CS Amsterdam naar het Rembrandplein om onze stem te laten horen. Stroperij en drijfjachten op deze wilde dieren moeten we niet toestaan. Kom allen naar Amsterdam en laten we onze krachten bundelen door onze boodschap te verkondigen. Hoe meer mensen, hoe krachtiger de boodschap. STOP WILDLIFE CRIME!

13.00 uur verzamelen op CS Amsterdam (Voor VVV kantoor), 14.00 uur start mars en slotfestijn rond 15.15 uur op het Rembrandplein.
Voor meer informatie zie www.globalmarch.nl

Kan 3D geprinte hoorn de neushoorn redden?

Al jarenlang is men bezig met ideeën om de neushoorns te beschermen. Naast de gangbare mogelijkheden als extra bescherming en betere omheining van wildparken komen er regelmatig ook hele andere opties langs. Zo werd er geopperd om alle hoorns af te zagen, om de hoorns te kleuren met een speciale stof en inmiddels is er nieuw idee. Het namaken van neushoornhoorns met een 3D printer.

Een Amerikaans bedrijf wil nu neushoornhoorns gaan maken die niet van echt te onderscheiden zijn. De makers gebruiken gesynthetiseerd dna van de dieren en een eiwit dat identiek is aan de keratine in de echte hoorns.

Door de markt te overspoelen met deze hoorns hoopt men dat het niet meer loont om neushoorns af te schieten.

Natuurorganisaties zetten er echt vraagtekens bij of dit wel de oplossing is aangezien het alleen maar meer zal stimuleren om de hoorn van neushoorns te gebruiken.

Giften
Van Restaurant Aangenaam in Haarlem kregen we een gift van €100,-. Dit restaurant geeft elk kwartier een gift aan goede doelen. Wij willen het restaurant en de eters in de maanden januari tot en met maart bedanken voor deze bijdrage!
Dhr. Gleichman heeft in september afscheid genomen van Wageningen Universiteit als werknemer. Als afscheidscadeau was de wens om een donatie te doen aan Sumatran Rhino Sanctuary. Uiteindelijk heeft zijn afscheidscadeau ruim €800,- opgebracht. Een zeer mooie bijdrage aan SRS. Met SRS zijn we aan het overleggen waar ze dit bedrag aan willen besteden. Daarover later meer. Dhr. Gleichman en alle mensen die een bijdrage hebben geleverd aan zijn afscheidscadeau bedankt voor dit mooie bedrag.

Jonge neushoorn gered voor stroper
Een afschuwelijk verhaal met een positief einde.

Onlangs werd in Zuid-Afrika een jong neushoornvrouwtje op brute wijze van haar hoorn ontdaan. Ze overleefde deze aanval echter en werd gelukkig op tijd gevonden. Een team van experts is nu dag en nacht met haar in de weer om haar er weer bovenop te krijgen. Ondanks wat tekenen van depressie na deze barbaarse aanval maakt het dier het verder goed en heeft men hoop dat het 4 jaar oude dier binnen een jaar volledig hersteld zal zijn.