Nieuwsbrief juli 2018

Theaterstuk Rinoceros
Afstuderenden van de opleiding Docent Theater van de Hogeschool van de Kunsten in Zwolle hebben op 27 mei en 7 juni het theaterstuk Rinoceros gespeeld. Naast het theater optreden, hebben zij aandacht besteedt aan De Neushoornstichting en hebben ze geld opgehaald voor de neushoorn.

Hylke Faber, speler en regisseur van dit theaterstuk, schrijft hierover het onderstaande:

De voorstelling Rinoceros gaat over een aantal dorpelingen die op een dag plotseling beginnen te veranderen in Rinocerossen. De eerste rinoceros die voorbij rent zorgt nog voor veel opschudding maar niet lang nadat de eerste schok geweest is beginnen steeds meer mensen te veranderen in deze dikhuidige beesten. Bérenger verliest op deze manier zijn collega's en zijn beste vriend Jean tot hij alleen overblijft met het meisje waar hij altijd al verliefd op was. Helaas kan zij de druk niet aan om de laatste mens te zijn en besluit ook te veranderen. Nu is Bérenger helemaal alleen. Hij is de laatste mens, en al zou hij een rinoceros willen worden, dat kan nu niet meer. Uiteindelijk besluit hij het op te nemen tegen de rinocerossen. Ik ben de laatste mens en dat blijf ik tot mijn laatste druppel bloed! Ik capituleer niet! Zijn zijn laatste woorden.

Rinoceros is een toneelstuk dat werd geschreven door de Frans-Roemeense toneelschrijver Eugene Ionesco in 1959. Ionesco baseerde het verhaal op zijn ervaringen in Roemenië. Waarin hij naar eigen zeggen vrienden en docenten langzaam maar zeker in Nazis zag veranderen.
Rinoceros is vandaag nog net zo actueel als het stuk toen was. In mijn bewerking heb ik de nadruk vooral willen leggen op de peer pressure of sociale druk. Ook actualiteiten zoals de #me too beweging passeren de revue.
Omdat ik in het stuk Rinoceros de neushoorn feitelijk demoniseer leek het me niet meer dan logisch om wat terug te doen voor deze beesten die in het echt niet de mens bedreigen, maar bedreigd worden door de mens. Vandaar dat ik De Neushoornstichting heb gecontacteerd om geld in te zamelen voor deze dieren zodat we nog maar lang van ze mogen genieten en ze een bron mogen vormen van inspiratie en voor creativiteit.

Het leven en de legende van Sudan

Masai krijgers met Sudan

Op 20 maart 2018 overleed Sudan op 45 jarige leeftijd. Als laatst levende mannelijke noordelijke witte neushoorn was hij uitgegroeid tot een icoon en een ambassadeur van zijn soort.

Sudan werd vernoemd naar het gelijknamige land Soedan in Afrika, waar hij in het wild werd geboren. In 1975 werd hij op twee jarige leeftijd gevangen genomen en naar Dvur Králové Zoo in Tsjechië (destijds het Tsjechische deel van Tsjecho-Slowakije) gebracht. Naast Sudan werden er nog een mannelijke en vier vrouwelijke noordelijke witte neushoorns naar de dierentuin vervoerd.

In hun nieuwe thuis werden talloze pogingen gedaan om te fokken met de dieren, wat gering succes heeft gehad. Het fokken van neushoorns in gevangenschap is moeilijk, maar evengoed heeft Sudan drie jongen voortgebracht.

Hoewel zij liefdevol werden verzorgt, waren de neushoorns in de dierentuin niet op hun plek. Een groep neushoorns in de sneeuw was een onnatuurlijke situatie. Door het grote gewicht van de dieren op de betonnen ondergrond ontstonden gezondheidsproblemen.

Ondertussen werden wilde neushoorns in Afrika in hoog tempo het slachtoffer van stroperij. De politieke onrust in de regio Soedan en Congo vormden een bedreiging voor mens en dier. De sterftecijfers overstegen de geboortecijfers en in 2008 vond de laatste noordelijke witte neushoorn in Afrika de dood. De ondersoort was uitgestorven in het wild.

Waren de zes dieren in de jaren 70 niet gevangen genomen en overgebracht naar de dierentuin, dan had hun hoogstwaarschijnlijk hetzelfde lot gewacht als hun soortgenoten in het wild en zou er geen mogelijkheid meer geweest zijn om de ondersoort te redden.

In december 2009 werden vier noordelijke witte neushoorns van Dvur Králové Zoo overgebracht naar Ol Pejeta Conservancy in Kenia. De hoop was dat door de dieren terug te brengen naar hun natuurlijke leefgebied in Afrika, voortplantingstechnieken meer succes zouden hebben.

Echter bleek ook in hun oorspronkelijke leefomgeving voortplanting bijzonder moeilijk en elk succes bleef uit. In 2014 overleed Suni, Sudan’s zoon en zo bleef Sudan als enige mannelijke noordelijke witte neushoorn ter wereld achter. Als de Last Man Standing groeide hij uit tot een icoon.

Na het verlies in 2015 van twee vrouwelijke witte neushoorns in twee dierentuinen waren Sudan, zijn dochter Najin en kleindochter Fatu in Ol Pejeta Conservancy de drie laatst levende exemmplaren. Najin en Fatu leven nog steeds in Ol Pejeta en worden 24 uur per dag bewaakt door bewapende rangers.

De enige mogelijkheid om het voortbestaan van de ondersoort een kans te geven is door het toepassen van IVF technieken. Hierbij zullen eicellen van de twee laatste vrouwtjes en ingevroren sperma van mannelijke dieren gebruikt worden. Aangezien Najin en fatu door gezondheidsproblemen geen zwangerschap kunnen volbrengen, is het plan om een zuidelijke witte neushoorn als draagmoeder te gebruiken. Ol Pejeta Conservancy en Dvur Králové Zoo proberen samen $9.000.000,- bij elkaar te brengen om dit doel te realiseren.

Daarnaast is er in San Diego Zoo Safaripark in de Verenigde Staten eveneens een project opgestart om via IVF een zwangerschap te kunnen realiseren met een zuidelijke witte neushoorn als draagmoeder.

Sudan als icoon en legende laat ons zien hoe makkelijk een diersoort kan verdwijnen door enkel onze tussenkomst. Hij herinnerd ons eraan hoe belangrijk het is om conservatie serieus te nemen en dieren en hun leefgebieden te beschermen terwijl ze er nog zijn. Voorkomen is zoveel beter dan genezen.

De dag na Sudan’s overlijden schreef James Mwenda, eén van Sudan’s verzorgers een ontroerende brief aan zijn neushoorn maatje. Aan het einde van de brief vraagt hij Sudan een groet te brengen aan eerder overleden neushoorns aan de andere zijde; ‘’vertel hen dat er nog steeds mensen zijn die het zotte idee hebben dat neushoornhoorn een geneesmiddel zou zijn. Maar vertel ook dat er anderen zijn die nog steeds vechten voor jullie toekomst.’’

Foto’s: Ed Barthrop, Jonathan Cook, Simon Jones en Jan Stejskal

Twee geboortes bij Javaanse neushoorn in Ujung Kulong

Recent zijn er zijn twee verschillende Javaanse neushoornvrouwtjes met beide een jong gespot door cameravallen in het park Ulung Kulon op Java. Het nationaal park vormt het leefgebied van de enige populatie Javaanse neushoorns ter wereld. De populatie telt 68 dieren en daarmee is de ondersoort ernstig bedreigd.

In dezelfde week werd een mannelijke neushoorn dood gevonden in het park. Verondersteld wordt dat de neushoorn door ouderdom is gestorven.

Voor het voortbestaan van een diersoort is het essentieel dat het geboortecijfer hoger ligt dan het sterftecijfer. Met eén sterfgeval en twee geboortes is de overlevingskans voor de Javaanse neushoorn op dit moment voorzichtig positief.

Herintroductie zwarte neushoorns in Tsjaad

Na vijftig jaar afwezigheid is vorige maand in Tsjaad een kleine populatie van zes zwarte neushoorns uitgezet. De laatste zwarte neushoorn verdween begin jaren zeventig uit het midden Afrikaanse land, onder andere door stroperij.  De hoop is dat de neushoorns, vier vrouwtjes en twee mannetjes, zich zullen voortplanten en op die manier uitgroeien tot een stabiele populatie.

Het project is onderdeel van een initiatief om neushoorns te herintroduceren op alle plekken in Afrika waar zij ooit leefden, maar inmiddels zijn uitgestorven.

Het voortbestaan van de zwarte neushoorn staat onder druk. Op dit moment zijn er nog zo’n 5000 exemplaren, waarvan het grootste deel leeft in wildparken in het oosten en zuiden van Afrika.

De Neushoornstichting op pad

De Neushoornstichting gaat graag op pad om iedereen te vertellen over onze bijzondere dieren de neushoorn, maar ook over zijn bedreigingen. Bij een evenement heb je de gelegenheid om met een diversiteit aan mensen hierover te praten, discussiëren en om enthousiaste verhalen uit te wisselen. Voor kinderen trekt onze stand altijd de aandacht: of ze vinden de knuffels leuk, of de grabbelton of al de neushoornbeeldjes. Deze lente stonden we in Soest, Deventer en Rotterdam.

We begonnen dit jaar op de koningsmarkt in Soest. Een dag dat vele blij zijn en lekker op de vrijmarkt naar spulletjes gaan zoeken. En zo staan wij op de vrijmarkt in Soest. Ieder jaar weer is dit een groot succes, omdat men bereid is om een spelletje te doen, om een donatie te doen of gewoon om een artikeltje te kopen. Met ons spel dat we aanbieden, bereiken we vele mensen, die het leuk vinden om een gokje te wagen. Als ze horen dat het geld naar de neushoorn gaat, dan vinden ze het niet erg dat ze het spel verliezen.

Op zaterdag 2 juni stonden we op het winkelcentrum Andriessenplein in Deventer. Er was een zeer klein lokaal evenement, vooral gericht op kinderen. We hadden een klein tafeltje gehuurd en konden deze buiten opstellen, tussen een zorgorganisatie en een tassenwinkel. Ondanks dat er weinig bezoekers waren, hebben we goed reclame kunnen maken en hebben we enkele bijdrages gehad.

Het laatste evenement deze lente  was op zondag 10 juni in Diergaarde Blijdorp. In de Haaienzaal werd de natuurbehoudsmarkt georganiseerd. Samen met onder andere Vrienden van de Olifant Painted Dogs, Jane Goodall en Zuid Hollands Landschap vormden we een informatieve markt voor de bezoekers van de dierentuin. Wellicht door het mooie weer viel het aantal bezoekers aan de dierentuin en de markt wel wat tegen. Desondanks heeft de Neushoornstichting een mooie bijdrage voor de neushoorns weten op te halen.

Jaarverslag 2017 online

Het jaarverslag van 2017 is terug te vinden op onze website. In het jaarverslag staat een overzicht van al onze inkomsten en uitgaven. Daarnaast worden kort onze activiteiten beschreven.

Vragen al die warme zomerdagen om een fris wit wijntje? Bestel dan een anderhalve literfles heerlijke Zuid-Afrikaanse Chardonnay via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Per fles van €24,99 wordt €5,- gedoneerd aan de Neushoornstichting.