Nieuwsbrief maart 2018

Donaties van 2017

In 2017 heeft de stichting weer prachtige donaties kunnen doen.
Allereerst de donatie voor Tembe Elephant Park in Zuid Afrika. Zoals te lezen was in de vorige nieuwsbrief hebben we hebben de rangers van Tembe voorzien van nieuw schoeisel.
Stevige schoenen zijn essentieel om dagelijks kilometers te voet af te kunnen leggen op zoek naar stropers, vallen en meer. Onlangs kregen we een foto toegestuurd van de nieuwe aanschaf.

In december hebben we de Rhino Protection Unit van Ujung Kulon National park op Java in Indonesië blij kunnen maken met nieuwe portofoons. De portofoons worden gebruikt voor de communicatie in het veld. Een snelle communicatie tussen de rangers is belangrijk in de strijd tegen stropers.
Telefoons zijn in deze gebieden onbetrouwbaar vanwege de slechte ontvangst.

Tevens kregen wij te horen dat de boot, een donatie van enkele jaren terug, nog steeds volop wordt gebruikt. Na een recente reparatie aan het houten dek kan de boot weer een aantal jaren mee.

Op de boot is de naam van de Neushoornstichting geverfd. Diep in het Sumatraanse regenwoud baant dus een boot met de naam van de stichting zich een weg door de het water.

Onderzoeksstages in Namibië

In februari heeft de Neushoornstichting kennis gemaakt met Juliëtte. Juliëtte doet onderzoek naar neushoorns in MullerStud, Namibië. De locatie is gelegen vlakbij Etosha National Park.
Het doel is om het privégebied MullerStud, dat tot voor kort gebruikt werd voor koeien, weer in oorspronkelijke staat te herstellen. Het wordt opnieuw een leefgebied voor wildlife.
De herintroductie van wilde dieren in hun natuurlijke leefomgeving is een belangrijk onderdeel.

Juliëtte is op zoek naar studenten die onderzoek zouden willen doen in MullerStud.
De onderwerpen van onderzoek variëren van vegetatieonderzoek, samen leven van Hyena's en mensen in eén gebied, wormen in ontlasting van neushoorns, camera studies (locaties in kaart brengen van verschillende diersoorten), het voldoen aan de behoeften van de dieren, onderzoek naar gieren et cetera.

Op de onderzoekslocatie is een verblijfplaats aanwezig en begeleiding in de persoon van Juliëtte.

Geïnteresseerden kunnen ons berichten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Wij brengen je dan in contact met Juliëtte.

De duistere achtergrond van de handel in neushoornhoorn.

Tussen 2007 en 2014 is neushoornstroperij gestegen met 9000%. In de twee decennia voorafgaand aan 2008 leek de handel in hoorn en ivoor bijna geheel te zijn uitgebannen. Echter is de vraag naar hoorn vanaf 2008 explosief gestegen. De georganiseerde misdaad voldoet aan die vraag en bedreigd daarmee de neushoorn in zijn voortbestaan. Welke structuur kent een wildsmokkelorganisatie en wie zijn hier bij betrokken?

Iemand die aan het hoofd staat van een wildsmokkelorganisatie wordt ook wel een kingpin genoemd. Het opsporen, arresteren en veroordelen van een dergelijke kingpin behoort tot de grotere successen in de strijd tegen stroperij en wildsmokkel.
Begin dit jaar arresteerde de Thaise politie Boonchai Bach, de kingpin van een grote internationale wildsmokkelorganisatie. Boonchai Bach was al meer dan tien jaar eén van de belangrijkste figuren in de verboden handel. Voor zijn bijdrage aan de handel kan hij maximaal een gevangenisstraf van vier jaar en een geldboete opgelegd krijgen. Wordt hij tevens veroordeeld voor witwassen en grensovertreding, dan kan de straf hoger oplopen.

Om stroperij op lokaal niveau te organiseren, worden lokale mensen ingezet. Vaak zijn dit corrupte ambtenaren zoals bijvoorbeeld (voormalig) politieagenten. Uit de arme gemeenschappen rondom de wildparken werven zij mannen voor het werk van stroper. Deze mannen kennen hun gebied en weten hoe zij wilde dieren op moeten sporen. Stropen is gevaarlijk werk, aangezien de pakkans aanzienlijk is en opgelegde straffen hoog uit kunnen pakken. Onlangs zijn er gevangenisstraffen van 20 jaar en meer opgelegd. Echter maakt werkloosheid en de bijbehorende armoede dat de mannen weinig andere keus zien dan het betaalde werk van stroper aan te nemen.
Een veroordeling tot gevangenisstraf voor een stroper betekent voor een wildsmokkelorganisatie weinig belemmering. Met gemak werven zij nieuwe mannen om gewapend, op zoek naar wild, de parken te betreden.
Wanneer stroperij op lokaal niveau bestreden wordt zonder daarnaast het probleem van armoede aan te pakken, dan is het arresteren en veroordelen van stropers niet veel meer dan dweilen met de kraan open.

Georganiseerde misdaad is een globaal probleem en het terugdringen ervan is moeilijk. Misdaadorganisaties opereren als professionele bedrijven. Net als legale multinationals zijn hun handelingen vaak ondoorzichtig. De activiteiten spreiden zich uit over verschillende landen met verschillende rechtssystemen.
Daarnaast beschikken zij over uitgebreide financiële middelen. Er worden helikopters en terreinwagens ingezet voor de jacht op de dieren en stropers worden uitgerust met professionele militaire wapens.
Om hieraan het nodige tegenwicht te bieden voorzien nationale parken en privé reservaten zichzelf eveneens van zwaar geschut. Als gevolg ontstaat er een ware anti-stroperij oorlog. En zoals de geschiedenis leert kent een oorlog in de meeste gevallen enkel verliezers.

De Neushoornstichting op Natuurbehoudsmarkt in Diergaarde Blijdorp!

Op zondag 10 juni organiseert Diergaarde Blijdorp in Rotterdam een Natuurbehoudsmarkt. Verschillende natuurorganisaties mogen zich die dag presenteren aan de bezoekers. Ook de Neushoornstichting is van de partij.

Kom ons gezellig opzoeken tijdens een leuk dagje dierentuin. En vergeet niet langs het neushoornverblijf te gaan. Afgelopen 23 december beviel zwarte neushoorn Naima van een dochter!
Een geboorte van een zwarte neushoorn is bijzonder. Slechts eenmaal eerder werd er een zwart neushoornkalfje in Nederland geboren. Dat was 57 jaar geleden, eveneens in Blijdorp.

Zin in een wijntje?

Zoals aangekondigd in de vorige nieuwsbrief, wordt door Wijnmarkt.be een witte wijn verkocht, waarbij een deel van de opbrengst naar de Neushoornstichting gaat. We hebben er even op moeten wachten, maar de wijn is nu te bestellen.

Deze witte wijn wordt verkocht in magnum formaat (1,5 liter) met een etiket getekend door cartoonist Kamagurka. Het is een heerlijke fruitige Chardonnay. De frisse smaak met toetsen van citrusvruchten een vleugje noten maakt deze wijn zeer knisperig. De prijs per fles is €24,99,-.

Slijterij De Wingerd in Gorssel hebben wij bereid gevonden om de wijn te verkopen. Dus bent u in de buurt van Gorssel kom gerust naar de slijterij om een fles wijn mee te nemen. Zie ook https://dewingerdgorssel.nl/

Ook via ons kunt u een fles wijn bestellen. Wilt u een fles hebben, wellicht als cadeau of voor een feest? Stuur dan een bericht naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Wij regelen de bestelling. Proost!

In de volgende nieuwsbrief: Het leven van Sudan.

Afgelopen 19 maart overleed Sudan, de laatste mannelijke noordelijke witte neushoorn. Hij werd 45 jaar. In de volgende nieuwsbrief staan we stil bij zijn leven en zijn nalatenschap.

Nieuwsbrief december 2017

Samenwerking met kinderopvang HighFive

Trots willen wij meedelen dat we een samenwerking met een kinderopvang in Almelo zijn gestart. Kinderen moeten zich bewust worden van de mooie natuur op onze aarde. Het zou mooi zijn als ook zij de neushoorn als levende diersoort nog kennen. Daarom is aandacht voor de neushoorn bij deze doelgroep zo belangrijk. Met de sponsoractie van kinderopvang HighFive wordt hier vorm aan gegeven.

Vanaf 1 december zal voor elk kind dat wordt aangemeld bij kinderopvang HighFive €5,- naar de Neushoornstichting worden overgemaakt. Ouders worden erop attent gemaakt dat een donatie naar de neushoorns zal gaan. Op deze manier vestigen we de aandacht op de neushoorn bij ouders met jonge kinderen.

Ervaringen uit Tembe Elephant park in een interview met Erik Schram.

Onlangs heeft De Neushoornstichting voor de tweede keer een donatie gedaan richting Tembe Elephant Park in Zululand, Zuid-Afrika. Beide keren zijn de donaties besteed aan uitrusting voor de 30 rangers en de anti stroperij medewerkers. Zij zetten zich met hart en ziel in om de neushoornpopulatie en andere dieren in het park veilig te houden.

Eén van die anti stroperij medewerkers was de Nederlander Erik Schram. Hij heeft vijf jaar als rhino monitor in het park gewerkt. In een gesprek met Erik vertelt hij ons over zijn tijd in Tembe en het werk dat hij en de rangers er dagelijks uitvoerden.

Het is behoorlijk uniek dat jij als Nederlander in een Afrikaans natuurreservaat hebt gewerkt. Hoe kwam je terecht in je positie als rhino monitor bij Tembe Elephant Park?

De eerste keer dat ik naar Tembe kwam was in 2007 om onderzoek te doen naar de luipaarden in het park. Gaandeweg bouw je een netwerk op en op een gegeven moment werd mij door de parkmanager de functie van rhino monitor aangeboden. Een supermooie kans die ik niet kon laten schieten. Ik heb een geweldige tijd gehad, waaraan ik heel veel vrienden heb overgehouden en een unieke werkervaring in Afrika. Tembe is een hele speciale plek, wat je eigenlijk pas begrijpt als je er geweest bent. De 'grey ghosts', de olifanten in Tembe met enorme slagtanden, de zogenaamde 'tuskers'. De mistige moerassen met brullende leeuwen, de Zulu cultuur en de afgelegenheid maakt het park van 30.000 hectare tot een plek zoals Afrika ooit, ongeveer 200 jaar geleden was, compleet met zandwegen en uniek ‘sand forest’.

Wat hield jouw functie als rhino monitor in?

Mijn taak was om samen met de field rangers de neushoorns in de gaten te houden, waarbij ik een beeld kon creëren van de populatie grootte van de witte en zwarte neushoorns in Tembe. Ook cameravallen ophangen om te kijken hoeveel neushoorns er nog over waren. Na een tijd heb je wel een beeld van de populatie, maar zelfs dan waren er dieren die ik in al die tijd maar 1 keer gezien heb of zelfs nooit heb gezien. De bossen zijn bijna ondoordringbaar, wegen erg beperkt en zelfs met een helikopter zie je nog niet alles.

Hoe zag een gemiddelde werkdag er voor jou en de rangers uit?

We vertrokken altijd voor zonsopkomst rond 5u in de ochtend. We reden dan als eerste over de zandwegen, wat belangrijk is om te kijken waar de neushoorns de wegen over hebben gestoken in de nacht. Op deze manier konden we altijd redelijk verse sporen vinden. Als we een vers spoor vonden wisten we al of het een witte of zwarte neushoorn was. Dat kun je zien aan de grootte en de vorm van de tenen. Dan was het te voet verder gaan. Een ranger voorop, die zelfs de kleinste spoortjes kunnen volgen door bossen en grasland. Daarna kwam ik met camera in de aanslag om foto's te maken. De oren zijn gemerkt met een code systeem. De plek waar een stukje uit het oor gesneden is (dat wordt onder verdoving gedaan door de dierenarts) staat voor een code. Aan de code kon ik zien welk dier het was. Ik nam dan foto's voor in de database, noteerde het GPS punt en ik noteerde andere bijzonderheden zoals kalveren, schotwonden of gedrag. Maandelijks schreef ik een rapport voor de parkmanager en ecoloog met al mijn bevindingen. Die bevindingen bespraken we in de rhino meeting van het park. Dankzij mijn werk kwamen we erachter dat er alleen maar vrouwtjes van de zwarte neushoorns waren en geen mannetjes meer. Een jaar later zijn er 2 mannetjes geïntroduceerd in Tembe, waarvan inmiddels ook al enkele kalfjes zijn geboren. Daar ben ik wel het meest trots op. Direct resultaat van het geleverde werk voor het behoud van de neushoorns in Tembe.

In 2012/2013 verloor Tembe de helft van zijn neushoornpopulatie aan stroperij. Vorig jaar is dit teruggedrongen tot het verlies van niet meer dan eén neushoorn. Kun je wat vertellen over de manier waarop de rangers en de organisatie van het park dit hoopvolle resultaat hebben bereikt?

Tembe heeft altijd een gezonde populatie neushoorns gehad. Toen ik in 2007 kwam was het zien van neushoorns niet ongewoon tijdens safari's. Toeristen zagen ze in de moerassen in de ochtend en bij de drinkpoelen. Neushoorns werden op een gegeven moment minder gezien en er werden meer karkassen ontdekt. Stropersgroepen trekken van het ene park naar het andere om neushoorns te stropen. In Kwa-Zulu Natal zijn er verschillende parken die neushoorns hebben en dat wisten de stropers natuurlijk. De anti stroperij unit van Tembe heeft toen keihard gewerkt om de stroperij tegen te gaan. Deze mensen werken dag en nacht met gevaar voor eigen leven. Met aan de noordzijde de grens met Mozambique is dat een hele uitdaging, omdat de stropers veilig zijn wanneer ze de grens over gaan. De rangers verdienen het beste materiaal om kilometers door de bush te lopen en met gevaar voor eigen leven de neushoorns en andere dieren in Tembe te beschermen. Ik, het parkmanagement en de rangers zijn dan ook heel dankbaar dat de neushoornstichting weer geld bijeen heeft gekregen om goede schoenen te kopen voor de rangers. Ik heb zelf ondervonden dat zelfs de beste schoenen heel snel slijten wanneer ze dag in dag uit in de bush gebruikt worden. Het terrein is heel moeilijk begaanbaar met moeras, steen en los zand. Laat staan de talloze doorns die de acacia struiken in de schoenen en kleding maken.

Wat is je het meest bij gebleven van je tijd in Afrika?

Het meeste bij gebleven is het leven in de buitenlucht. Werken, eten en slapen in de open lucht. De schoonheid van de natuur daar, het avontuur. Dat mis ik wel. Maar het was ook gewoonweg levensgevaarlijk werk. Ik had geen geweer en je loopt samen met de rangers echt alles tegen het lijf in zo'n park. Van agressieve olifanten, leeuwen, gifslangen, ziektes. Ik kan me een specifieke ervaring nog goed herinneren; we stonden zwarte neushoorns te observeren, met de wind in onze rug. Die dieren zien niet goed, maar ze ruiken je wel als de wind in jouw richting staat. Toen de wind ineens draaide, kregen de neushoorns lucht van ons. Ze vielen dus aan. Vaak is het dan bluf en draaien ze in plaats van dat ze je raken. Maar deze zette door en was maar een paar meter van me vandaan. Een boomstam redde  mij. Ik dook opzij, de neushoorn botste ertegenaan en stiefelde vervolgens rechtdoor. Dat scheelde echt een haar. Als zo'n neushoorn je raakt met ruim een ton aan gewicht achter die hoorn, dan gaat-ie dwars door je heen. Ik probeer elk jaar terug te gaan naar Tembe om mijn netwerk in leven te houden en te helpen waar nodig. Wie weet als er zich een kans voordoet, ik alsnog ergens in Afrika ga werken in de toekomst.

Ben je nog steeds verbonden aan natuurbehoud, nu je weer in Nederland woont en werkt?

Ik werk nu als boswachter bij Staatsbosbeheer in de Brabantse Kempen. Een voor Nederlandse begrippen groot gebied van in totaal 6500 hectare. Hier zitten ook wilde dieren als het ree, wild zwijn en vossen. Het is natuurlijk geen Afrika, maar een mooiere baan in Nederland kan ik mij niet voorstellen.

Wie red de Sumatraanse neushoorn?

Er leven waarschijnlijk nog zo’n 70 Sumatraanse neushoorns in het wild. Misschien slechts 30, heel misschien 100. Het is niet precies duidelijk hoeveel dieren er nog in het wild zijn. Wordt er niet op korte termijn ingegrepen, dan is de soort waarschijnlijk gedoemd uit te sterven.

De Sumatraanse neushoorn is de kleinste van de vijf soorten neushoorns. Opmerkelijk aan zijn uiterlijk is zijn beharing. Er zijn nog vier kleine populaties in leven in de jungle van Sumatra en Borneo. Het verlies van leefgebied en een laag geboortecijfer zijn de oorzaken van het teruglopende aantal neushoorns. Daarnaast is stroperij ook voor deze soort een probleem.

Onderzoek naar aantallen zou moeilijk zijn door het ruige terrein waarin de dieren leven en door hun schuwe aard. John Payne van BORA, Borneo Rhino Alliance, een voortplantingscentrum op Maleisisch Borneo werpt echter nieuw licht op deze veel gehoorde opvatting. ,,De Sumatraanse neushoorn is een groot en opvallend dier’’ zegt hij. ,,Daarnaast laat hij door zijn leefwijze talloze sporen na in zijn leefgebied. Als hij er is, dan kun je hem of zijn sporen vinden. De belangrijkste oorzaak dat de neushoorn bijna niet gezien wordt, is dat hij er bijna niet meer is.’’

Mede hierdoor zijn de aantallen van de soort waarschijnlijk decennia lang overschat. Wanneer er tijdens onderzoek in een gebied enkele neushoorns gezien worden, worden daar in de schattig neushoorns bijgeteld. Dit gebeurt vanuit de overtuiging dat niet alle exemplaren in het gebied gezien zijn. Daarnaast wordt er dikwijls vanuit gegaan dat de telling in het ene gebied tevens representatief is voor een ander, vergelijkbaar gebied. Zo wordt het geschatte aantal nog groter.

Een andere moeilijkheid is dat onderzoeksgegevens niet onderling door wetenschappers uitgewisseld worden. Een reden daarvoor is dat het openbaar maken van dergelijke gegevens in verkeerde handen zou kunnen vallen. Het risico op stroperij is groot. Een beveiligd systeem voor het uitwisselen van data zou een oplossing kunnen zijn, maar daar wordt op het moment geen gebruik van gemaakt.

Het gevaar van een te optimistische kijk is dat er wellicht te laat wordt ingegrepen. Om de soort te kunnen redden zijn voortplantingsprogramma’s waarschijnlijk de enige manier. Op dit moment zijn er twee centra waar voorplantingstechnieken toegepast worden. Een derde wordt gebouwd. Sumatran Rhino Sanctuary, afgekort SRS, is met twee geboortes het enige centrum waar tot nu toe succes is geboekt. SRS telt zeven neushoorns die leven in een beschermd stuk jungle. Het centrum, waar tevens voorlichting wordt gegeven en onderzoek wordt gedaan, krijgt steun van de Neushoornstichting.

Hoewel de successen van SRS een sprankje hoop geven, zal het niet genoeg zijn om de soort te redden. Daarvoor is een uitbreiding van de voortplantingsprogramma’s nodig. Met de hoop dat de dieren in de toekomst uitgezet kunnen worden in het wild. Daar overheden de noodzaak van een snelle aanpak niet lijken te zien, lijkt het lot van de soort in de handen van natuurbeschermers te liggen. Komen uitbreidingsplannen voor kunstmatige voortplanting niet van de grond, dan zal de Sumatraanse neushoorn er binnen aanzienlijke tijd niet meer zijn.

Samenwerking met Wijnmarkt online

Begin 2018 wordt Kamagurka  wijn verkocht, waarvan een deel van de opbrengst naar de Neushoornstichting zal gaan. De Kamargurka is een Chardonnay uit Zuid Afrika, gebotteld in het najaar van 2017. De Belgische wijnmarkt benaderde ons en wil €2,50,- per verkochte fles van 1,5 liter aan ons doneren. Zorgen we zelf voor een verkoopactie, dan ontvangen we €5,- per verkochte fles van 1,5 liter. De 1,5 literflessen worden verkocht voor €24,99,- Het is een heerlijke fruitige Chardonnay. De frisse smaak met toetsen van citrusvruchten en een vleugje noten maakt deze wijn zeer knisperig. Momenteel zijn we bezig om de flessen in een wijnwinkel in Gorssel aan te bieden (eventueel in de Wereldwinkel in Gorssel). Mocht je interesse hebben in een fles wijn, stuur dan een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Wildlife Witness App

Ben je op reis en kom je producten van vermalen neushoornhoorn (meestal in de vorm van ‘’geneesmiddelen’’), ivoor of bijvoorbeeld schildpadden tegen? Meld het via de Wildlife Witness App! Taronga Zoo en TRAFFIC ontwikkelden samen deze App waarmee makkelijk melding gedaan kan worden van illegale handel in diersoorten. Dit doe je door een foto en de locatie door te sturen. De App is gratis te downloaden. Kijk op www.wildlifewitness.net

Bewust winkelen via Doelshop.nl

De feestdagen zijn weer aangebroken en daar horen cadeautjes bij! Ben je van plan online aankopen te doen, denk dan aan www.doelshop.nl. Een gratis en makkelijke manier om te doneren aan De Neushoornstichting.

Na registratie log je in op de site en klik je door naar de webwinkel. Hier winkel je zoals je gewend bent en een percentage van jouw aankoopbedrag wordt gedoneerd aan De Neushoornstichting! Vergeet niet De neushoornstichting als jouw doel te kiezen.

Je zult ervan verstelt staan hoeveel bekende winkels meedoen aan het initiatief. Van Bol.com tot Mediamarkt en Booking.com Bestel je je wekelijkse boodschappen bij Albert Heijn? Ook dit kun je doen via doelshop.nl

Ouder bericht uit 2015

Zondag 7 juni 2015 waren wij te zien in LifestyleXperience op RTL 4. Zie hier het  item!

De Neushoornstichting uit Deventer presenteert zich in het televisieprogramma LifestyleXperience op RTL 4. In dit programma leggen Jeroen Rijnierse en Maaike Leenen uit welke projecten worden ondersteund en dat dit nodig is omdat de neushoorn nog steeds veel wordt gestroopt. Dit werk is niet mogelijk zonder de inzet van vrijwilligers en de bijdragen van donateurs en sponsoren.

Het is 2005 als Maaike tijdens haar studie aan Wageningen Universiteit kennis maakt met de bedreigde Sumatraanse neushoorn Rosa. Door de bijzondere ontmoeting en reis die ze samen maken naar de Sumatran Rhino Sanctuary (SRS) op Sumatra in Indonesië, besluit Maaike dat zij deze dieren wil helpen overleven. SRS is daarmee het eerste project dat wordt ondersteund door de stichting die Maaike samen met Jeroen opricht na terugkeer in Nederland.

Inmiddels ondersteunt De Neushoornstichting drie projecten in Azië en Afrika, waarmee vier van de vijf soorten neushoorns worden beschermd. De belangrijkste bedreiging voor de neushoorns zijn stroperij voor de gewilde hoorn. Nog steeds zijn er mensen die denken dat deze hoorn een geneeskrachtige werking heeft. Het geld van de donateurs besteed de organisatie aan directe vragen vanuit de projecten. Deze bijdragen lopen uiteen van de aanschaf van medicijnen tot de restauratie van een boot voor surveillance.

Om dit mogelijk te maken zet een kleine groep vrijwilligers zich hard in.