Nieuwsbrief september 2017

Omstreden online veiling van neushoornhoorn in Zuid-Afrika

Vorige maand vond de eerste online veiling van neushoornhoorn plaats in Zuid Afrika. De organisator van de veiling is de Zuid Afrikaanse neushoornboer en fokker John Hume. Hij dwong via de rechter toestemming af voor de veiling. De hoorns waren afkomstig van zijn neushoorns. De veiling kon plaatsvinden nadat in April de binnenlandse handel in neushoornhoorn is gelegaliseerd in Zuid Afrika.

John Hume zegt op deze manier bij te dragen aan het behoud van de neushoorn.
,,Er levend duizenden neushoorns op privé boerderijen. De mogelijkheid hoorn te verhandelen maakt het voor boeren aantrekkelijk deze boerderijen/fokkerijen voort te zetten. Een neushoorn is voor deze boeren levend meer waard dan dood, aangezien je gedurende zijn leven meerdere keren de hoorn kan oogsten. Zo wordt het voortbestaan van de Afrikaanse neushoorn veilig gesteld'', aldus Hume.

Tegenstanders vrezen echter dat de vraag naar hoorn door de veiling in de hand gewerkt wordt. Hierdoor zou stroperij eveneens aantrekkelijker worden. Ook uiten zij de angst dat stropers via deze weg de kans krijgen hun hoorn legaal te verkopen.

Potentiële kopers moesten voor een kilo hoorn ruim €6400,- betalen. Op de zwarte markt in Azië levert een kilo hoorn al snel €50.000,- op.
Naar verluidt viel het resultaat van de veiling tegen. Dit zou komen doordat kopers weinig tijd hadden zich aan te melden nadat de rechter toestemming had verleent voor de veiling.

Adopteer een neushoorn!

Origineel cadeau nodig voor de komende feestdagen? Geef iemand een neushoorn cadeau.
Kies één van de vijf neushoorns uit het SRS reservaat en vul een adoptieformulier in. Het formulier stuurt u naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en wij nemen contact met u op om de adoptie verder te regelen.

Klik hier om meer te lezen over de neushoorns en om het adoptie formulier te downloaden.

Uw adoptiebijdrage wordt gebruikt om SRS financieel te steunen. Uw bijdrage komt daarmee dan ook ten goede aan alle neushoorns!

Babyneushoorn in Burger's Zoo!

Wie binnenkort een bezoek brengt aan Burger's Zoo in Arnhem moet niet vergeten langs het neushoornverblijf te gaan.
Daar is babyneushoorn Wiesje te bewonderen! Op 11 augustus beviel neushoorn Izala van een gezonde dochter. Wiesje is de zevende breedlipneushoorn die in Burger's Zoo is geboren.

Natuurreservaat overstroomt; neushoorns in gevaar

Mens en dier werden vorige maand overvallen door hevige regenval in de Indische deelstaat Assam. Tachtig procent van het nationale natuurpark in de regio staat onder water. Hierdoor wordt onder andere de neushoorn gedwongen hoger terrein op te zoeken. Dit terrein ligt grotendeels buiten de grenzen van het park, waardoor het beschermen van de dieren tegen stropers moeilijker wordt. Stropers hebben eerder van overstromingen gebruikt gemaakt om hun slag te slaan.
Zeventig procent van alle Indische neushoorns bevinden zich in dit park, waardoor de overstromingen een regelrechte ramp zijn voor de ondersoort.

Reddingwerkers zijn hard aan het werk geweest om zoveel mogelijk dieren te redden. Veelal jonge dieren die losgeraakt waren van hun moeder en reddeloos achter bleven.

Nieuwe donatie

De Neushoornstichting heeft weer een mooie donatie kunnen doen aan Tembe Elephant Park in Zuid-Afrika. In de volgende nieuwsbrief meer over deze donatie.

Neushoornschilderij in lijst

Eén van de schilderijen die in één van de vorige nieuwsbrief werden aangeboden heeft een gelukkige nieuwe eigenaar gevonden. Er zijn nog drie schilderijen te koop. Bij interesse ontvangen we graag een bod via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ouder bericht uit 2015

Zondag 7 juni 2015 waren wij te zien in LifestyleXperience op RTL 4. Zie hier het  item!

De Neushoornstichting uit Deventer presenteert zich in het televisieprogramma LifestyleXperience op RTL 4. In dit programma leggen Jeroen Rijnierse en Maaike Leenen uit welke projecten worden ondersteund en dat dit nodig is omdat de neushoorn nog steeds veel wordt gestroopt. Dit werk is niet mogelijk zonder de inzet van vrijwilligers en de bijdragen van donateurs en sponsoren.

Het is 2005 als Maaike tijdens haar studie aan Wageningen Universiteit kennis maakt met de bedreigde Sumatraanse neushoorn Rosa. Door de bijzondere ontmoeting en reis die ze samen maken naar de Sumatran Rhino Sanctuary (SRS) op Sumatra in Indonesië, besluit Maaike dat zij deze dieren wil helpen overleven. SRS is daarmee het eerste project dat wordt ondersteund door de stichting die Maaike samen met Jeroen opricht na terugkeer in Nederland.

Inmiddels ondersteunt De Neushoornstichting drie projecten in Azië en Afrika, waarmee vier van de vijf soorten neushoorns worden beschermd. De belangrijkste bedreiging voor de neushoorns zijn stroperij voor de gewilde hoorn. Nog steeds zijn er mensen die denken dat deze hoorn een geneeskrachtige werking heeft. Het geld van de donateurs besteed de organisatie aan directe vragen vanuit de projecten. Deze bijdragen lopen uiteen van de aanschaf van medicijnen tot de restauratie van een boot voor surveillance.

Om dit mogelijk te maken zet een kleine groep vrijwilligers zich hard in.