Nieuwsbrief december 2017

Samenwerking met kinderopvang HighFive

Trots willen wij meedelen dat we een samenwerking met een kinderopvang in Almelo zijn gestart. Kinderen moeten zich bewust worden van de mooie natuur op onze aarde. Het zou mooi zijn als ook zij de neushoorn als levende diersoort nog kennen. Daarom is aandacht voor de neushoorn bij deze doelgroep zo belangrijk. Met de sponsoractie van kinderopvang HighFive wordt hier vorm aan gegeven.

Vanaf 1 december zal voor elk kind dat wordt aangemeld bij kinderopvang HighFive €5,- naar de Neushoornstichting worden overgemaakt. Ouders worden erop attent gemaakt dat een donatie naar de neushoorns zal gaan. Op deze manier vestigen we de aandacht op de neushoorn bij ouders met jonge kinderen.

Ervaringen uit Tembe Elephant park in een interview met Erik Schram.

Onlangs heeft De Neushoornstichting voor de tweede keer een donatie gedaan richting Tembe Elephant Park in Zululand, Zuid-Afrika. Beide keren zijn de donaties besteed aan uitrusting voor de 30 rangers en de anti stroperij medewerkers. Zij zetten zich met hart en ziel in om de neushoornpopulatie en andere dieren in het park veilig te houden.

Eén van die anti stroperij medewerkers was de Nederlander Erik Schram. Hij heeft vijf jaar als rhino monitor in het park gewerkt. In een gesprek met Erik vertelt hij ons over zijn tijd in Tembe en het werk dat hij en de rangers er dagelijks uitvoerden.

Het is behoorlijk uniek dat jij als Nederlander in een Afrikaans natuurreservaat hebt gewerkt. Hoe kwam je terecht in je positie als rhino monitor bij Tembe Elephant Park?

De eerste keer dat ik naar Tembe kwam was in 2007 om onderzoek te doen naar de luipaarden in het park. Gaandeweg bouw je een netwerk op en op een gegeven moment werd mij door de parkmanager de functie van rhino monitor aangeboden. Een supermooie kans die ik niet kon laten schieten. Ik heb een geweldige tijd gehad, waaraan ik heel veel vrienden heb overgehouden en een unieke werkervaring in Afrika. Tembe is een hele speciale plek, wat je eigenlijk pas begrijpt als je er geweest bent. De 'grey ghosts', de olifanten in Tembe met enorme slagtanden, de zogenaamde 'tuskers'. De mistige moerassen met brullende leeuwen, de Zulu cultuur en de afgelegenheid maakt het park van 30.000 hectare tot een plek zoals Afrika ooit, ongeveer 200 jaar geleden was, compleet met zandwegen en uniek ‘sand forest’.

Wat hield jouw functie als rhino monitor in?

Mijn taak was om samen met de field rangers de neushoorns in de gaten te houden, waarbij ik een beeld kon creëren van de populatie grootte van de witte en zwarte neushoorns in Tembe. Ook cameravallen ophangen om te kijken hoeveel neushoorns er nog over waren. Na een tijd heb je wel een beeld van de populatie, maar zelfs dan waren er dieren die ik in al die tijd maar 1 keer gezien heb of zelfs nooit heb gezien. De bossen zijn bijna ondoordringbaar, wegen erg beperkt en zelfs met een helikopter zie je nog niet alles.

Hoe zag een gemiddelde werkdag er voor jou en de rangers uit?

We vertrokken altijd voor zonsopkomst rond 5u in de ochtend. We reden dan als eerste over de zandwegen, wat belangrijk is om te kijken waar de neushoorns de wegen over hebben gestoken in de nacht. Op deze manier konden we altijd redelijk verse sporen vinden. Als we een vers spoor vonden wisten we al of het een witte of zwarte neushoorn was. Dat kun je zien aan de grootte en de vorm van de tenen. Dan was het te voet verder gaan. Een ranger voorop, die zelfs de kleinste spoortjes kunnen volgen door bossen en grasland. Daarna kwam ik met camera in de aanslag om foto's te maken. De oren zijn gemerkt met een code systeem. De plek waar een stukje uit het oor gesneden is (dat wordt onder verdoving gedaan door de dierenarts) staat voor een code. Aan de code kon ik zien welk dier het was. Ik nam dan foto's voor in de database, noteerde het GPS punt en ik noteerde andere bijzonderheden zoals kalveren, schotwonden of gedrag. Maandelijks schreef ik een rapport voor de parkmanager en ecoloog met al mijn bevindingen. Die bevindingen bespraken we in de rhino meeting van het park. Dankzij mijn werk kwamen we erachter dat er alleen maar vrouwtjes van de zwarte neushoorns waren en geen mannetjes meer. Een jaar later zijn er 2 mannetjes geïntroduceerd in Tembe, waarvan inmiddels ook al enkele kalfjes zijn geboren. Daar ben ik wel het meest trots op. Direct resultaat van het geleverde werk voor het behoud van de neushoorns in Tembe.

In 2012/2013 verloor Tembe de helft van zijn neushoornpopulatie aan stroperij. Vorig jaar is dit teruggedrongen tot het verlies van niet meer dan eén neushoorn. Kun je wat vertellen over de manier waarop de rangers en de organisatie van het park dit hoopvolle resultaat hebben bereikt?

Tembe heeft altijd een gezonde populatie neushoorns gehad. Toen ik in 2007 kwam was het zien van neushoorns niet ongewoon tijdens safari's. Toeristen zagen ze in de moerassen in de ochtend en bij de drinkpoelen. Neushoorns werden op een gegeven moment minder gezien en er werden meer karkassen ontdekt. Stropersgroepen trekken van het ene park naar het andere om neushoorns te stropen. In Kwa-Zulu Natal zijn er verschillende parken die neushoorns hebben en dat wisten de stropers natuurlijk. De anti stroperij unit van Tembe heeft toen keihard gewerkt om de stroperij tegen te gaan. Deze mensen werken dag en nacht met gevaar voor eigen leven. Met aan de noordzijde de grens met Mozambique is dat een hele uitdaging, omdat de stropers veilig zijn wanneer ze de grens over gaan. De rangers verdienen het beste materiaal om kilometers door de bush te lopen en met gevaar voor eigen leven de neushoorns en andere dieren in Tembe te beschermen. Ik, het parkmanagement en de rangers zijn dan ook heel dankbaar dat de neushoornstichting weer geld bijeen heeft gekregen om goede schoenen te kopen voor de rangers. Ik heb zelf ondervonden dat zelfs de beste schoenen heel snel slijten wanneer ze dag in dag uit in de bush gebruikt worden. Het terrein is heel moeilijk begaanbaar met moeras, steen en los zand. Laat staan de talloze doorns die de acacia struiken in de schoenen en kleding maken.

Wat is je het meest bij gebleven van je tijd in Afrika?

Het meeste bij gebleven is het leven in de buitenlucht. Werken, eten en slapen in de open lucht. De schoonheid van de natuur daar, het avontuur. Dat mis ik wel. Maar het was ook gewoonweg levensgevaarlijk werk. Ik had geen geweer en je loopt samen met de rangers echt alles tegen het lijf in zo'n park. Van agressieve olifanten, leeuwen, gifslangen, ziektes. Ik kan me een specifieke ervaring nog goed herinneren; we stonden zwarte neushoorns te observeren, met de wind in onze rug. Die dieren zien niet goed, maar ze ruiken je wel als de wind in jouw richting staat. Toen de wind ineens draaide, kregen de neushoorns lucht van ons. Ze vielen dus aan. Vaak is het dan bluf en draaien ze in plaats van dat ze je raken. Maar deze zette door en was maar een paar meter van me vandaan. Een boomstam redde  mij. Ik dook opzij, de neushoorn botste ertegenaan en stiefelde vervolgens rechtdoor. Dat scheelde echt een haar. Als zo'n neushoorn je raakt met ruim een ton aan gewicht achter die hoorn, dan gaat-ie dwars door je heen. Ik probeer elk jaar terug te gaan naar Tembe om mijn netwerk in leven te houden en te helpen waar nodig. Wie weet als er zich een kans voordoet, ik alsnog ergens in Afrika ga werken in de toekomst.

Ben je nog steeds verbonden aan natuurbehoud, nu je weer in Nederland woont en werkt?

Ik werk nu als boswachter bij Staatsbosbeheer in de Brabantse Kempen. Een voor Nederlandse begrippen groot gebied van in totaal 6500 hectare. Hier zitten ook wilde dieren als het ree, wild zwijn en vossen. Het is natuurlijk geen Afrika, maar een mooiere baan in Nederland kan ik mij niet voorstellen.

Wie red de Sumatraanse neushoorn?

Er leven waarschijnlijk nog zo’n 70 Sumatraanse neushoorns in het wild. Misschien slechts 30, heel misschien 100. Het is niet precies duidelijk hoeveel dieren er nog in het wild zijn. Wordt er niet op korte termijn ingegrepen, dan is de soort waarschijnlijk gedoemd uit te sterven.

De Sumatraanse neushoorn is de kleinste van de vijf soorten neushoorns. Opmerkelijk aan zijn uiterlijk is zijn beharing. Er zijn nog vier kleine populaties in leven in de jungle van Sumatra en Borneo. Het verlies van leefgebied en een laag geboortecijfer zijn de oorzaken van het teruglopende aantal neushoorns. Daarnaast is stroperij ook voor deze soort een probleem.

Onderzoek naar aantallen zou moeilijk zijn door het ruige terrein waarin de dieren leven en door hun schuwe aard. John Payne van BORA, Borneo Rhino Alliance, een voortplantingscentrum op Maleisisch Borneo werpt echter nieuw licht op deze veel gehoorde opvatting. ,,De Sumatraanse neushoorn is een groot en opvallend dier’’ zegt hij. ,,Daarnaast laat hij door zijn leefwijze talloze sporen na in zijn leefgebied. Als hij er is, dan kun je hem of zijn sporen vinden. De belangrijkste oorzaak dat de neushoorn bijna niet gezien wordt, is dat hij er bijna niet meer is.’’

Mede hierdoor zijn de aantallen van de soort waarschijnlijk decennia lang overschat. Wanneer er tijdens onderzoek in een gebied enkele neushoorns gezien worden, worden daar in de schattig neushoorns bijgeteld. Dit gebeurt vanuit de overtuiging dat niet alle exemplaren in het gebied gezien zijn. Daarnaast wordt er dikwijls vanuit gegaan dat de telling in het ene gebied tevens representatief is voor een ander, vergelijkbaar gebied. Zo wordt het geschatte aantal nog groter.

Een andere moeilijkheid is dat onderzoeksgegevens niet onderling door wetenschappers uitgewisseld worden. Een reden daarvoor is dat het openbaar maken van dergelijke gegevens in verkeerde handen zou kunnen vallen. Het risico op stroperij is groot. Een beveiligd systeem voor het uitwisselen van data zou een oplossing kunnen zijn, maar daar wordt op het moment geen gebruik van gemaakt.

Het gevaar van een te optimistische kijk is dat er wellicht te laat wordt ingegrepen. Om de soort te kunnen redden zijn voortplantingsprogramma’s waarschijnlijk de enige manier. Op dit moment zijn er twee centra waar voorplantingstechnieken toegepast worden. Een derde wordt gebouwd. Sumatran Rhino Sanctuary, afgekort SRS, is met twee geboortes het enige centrum waar tot nu toe succes is geboekt. SRS telt zeven neushoorns die leven in een beschermd stuk jungle. Het centrum, waar tevens voorlichting wordt gegeven en onderzoek wordt gedaan, krijgt steun van de Neushoornstichting.

Hoewel de successen van SRS een sprankje hoop geven, zal het niet genoeg zijn om de soort te redden. Daarvoor is een uitbreiding van de voortplantingsprogramma’s nodig. Met de hoop dat de dieren in de toekomst uitgezet kunnen worden in het wild. Daar overheden de noodzaak van een snelle aanpak niet lijken te zien, lijkt het lot van de soort in de handen van natuurbeschermers te liggen. Komen uitbreidingsplannen voor kunstmatige voortplanting niet van de grond, dan zal de Sumatraanse neushoorn er binnen aanzienlijke tijd niet meer zijn.

Samenwerking met Wijnmarkt online

Begin 2018 wordt Kamagurka  wijn verkocht, waarvan een deel van de opbrengst naar de Neushoornstichting zal gaan. De Kamargurka is een Chardonnay uit Zuid Afrika, gebotteld in het najaar van 2017. De Belgische wijnmarkt benaderde ons en wil €2,50,- per verkochte fles van 1,5 liter aan ons doneren. Zorgen we zelf voor een verkoopactie, dan ontvangen we €5,- per verkochte fles van 1,5 liter. De 1,5 literflessen worden verkocht voor €24,99,- Het is een heerlijke fruitige Chardonnay. De frisse smaak met toetsen van citrusvruchten en een vleugje noten maakt deze wijn zeer knisperig. Momenteel zijn we bezig om de flessen in een wijnwinkel in Gorssel aan te bieden (eventueel in de Wereldwinkel in Gorssel). Mocht je interesse hebben in een fles wijn, stuur dan een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Wildlife Witness App

Ben je op reis en kom je producten van vermalen neushoornhoorn (meestal in de vorm van ‘’geneesmiddelen’’), ivoor of bijvoorbeeld schildpadden tegen? Meld het via de Wildlife Witness App! Taronga Zoo en TRAFFIC ontwikkelden samen deze App waarmee makkelijk melding gedaan kan worden van illegale handel in diersoorten. Dit doe je door een foto en de locatie door te sturen. De App is gratis te downloaden. Kijk op www.wildlifewitness.net

Bewust winkelen via Doelshop.nl

De feestdagen zijn weer aangebroken en daar horen cadeautjes bij! Ben je van plan online aankopen te doen, denk dan aan www.doelshop.nl. Een gratis en makkelijke manier om te doneren aan De Neushoornstichting.

Na registratie log je in op de site en klik je door naar de webwinkel. Hier winkel je zoals je gewend bent en een percentage van jouw aankoopbedrag wordt gedoneerd aan De Neushoornstichting! Vergeet niet De neushoornstichting als jouw doel te kiezen.

Je zult ervan verstelt staan hoeveel bekende winkels meedoen aan het initiatief. Van Bol.com tot Mediamarkt en Booking.com Bestel je je wekelijkse boodschappen bij Albert Heijn? Ook dit kun je doen via doelshop.nl

Ouder bericht uit 2015

Zondag 7 juni 2015 waren wij te zien in LifestyleXperience op RTL 4. Zie hier het  item!

De Neushoornstichting uit Deventer presenteert zich in het televisieprogramma LifestyleXperience op RTL 4. In dit programma leggen Jeroen Rijnierse en Maaike Leenen uit welke projecten worden ondersteund en dat dit nodig is omdat de neushoorn nog steeds veel wordt gestroopt. Dit werk is niet mogelijk zonder de inzet van vrijwilligers en de bijdragen van donateurs en sponsoren.

Het is 2005 als Maaike tijdens haar studie aan Wageningen Universiteit kennis maakt met de bedreigde Sumatraanse neushoorn Rosa. Door de bijzondere ontmoeting en reis die ze samen maken naar de Sumatran Rhino Sanctuary (SRS) op Sumatra in Indonesië, besluit Maaike dat zij deze dieren wil helpen overleven. SRS is daarmee het eerste project dat wordt ondersteund door de stichting die Maaike samen met Jeroen opricht na terugkeer in Nederland.

Inmiddels ondersteunt De Neushoornstichting drie projecten in Azië en Afrika, waarmee vier van de vijf soorten neushoorns worden beschermd. De belangrijkste bedreiging voor de neushoorns zijn stroperij voor de gewilde hoorn. Nog steeds zijn er mensen die denken dat deze hoorn een geneeskrachtige werking heeft. Het geld van de donateurs besteed de organisatie aan directe vragen vanuit de projecten. Deze bijdragen lopen uiteen van de aanschaf van medicijnen tot de restauratie van een boot voor surveillance.

Om dit mogelijk te maken zet een kleine groep vrijwilligers zich hard in.