Nieuwsbrief oktober 2018

Sponsoring door Rhino Wallet
Sinds 1 september dit jaar hebben we een nieuwe sponsor: Rhino Wallet. Rhino Wallet is een bedrijf dat stijlvolle pashouders ontwerpt, die naar persoonlijke voorkeur gegraveerd worden. De pashouders zijn stijlvol en makkelijk in gebruik. Ze zijn ook voorzien van een anti-skim technologie, waardoor je draadloos pinnen op je pas geactiveerd kunt hebben. 5% van de omzet doneren ze aan De Neushoornstichting.  De overeenkomst zijn we aangegaan voor een jaar. Halverwege het jaar zullen we de samenwerking evalueren en zullen we kijken wat het ons beiden heeft opgebracht.

Zoekt u dus een origineel cadeau, een relatiegeschenk of een handig middel om al uw (bank)pasjes te bewaren, kijk eens op www.rhinowallet.nl

Onze nieuwe vrijwilligerscoördinator
Sinds eind augustus hebben we een nieuwe enthousiaste vrijwilliger. Paul Dekker gaat ons helpen bij het zoeken, werven en aansturen van vrijwilligers. Paul heeft ruime ervaring als accountmanager/ intercedent in het uitzendwezen. Met zijn ervaring kan hij ons helpen van De Neushoornstichting een grotere organisatie maken door het gericht zoeken naar en vinden van nieuwe vrijwilligers. Met een grotere groep vrijwilligers kan Neushoornstichting zich op meerder manieren, vaker en op meer plaatsen laten zien. Er zijn zoveel taken die momenteel blijven liggen. Het zou zo fijn zijn als voor al deze taken vrijwilligers worden gevonden. Paul gaat hier zijn best voor doen.

Als eerste stap heeft hij een LinkedIn account aangemaakt, zodat we ons ook hier presenteren. Op deze account komen ook de vacatures te staan. Wil je ons helpen meer mensen te bereiken? Volg ons dan ook op Linked-In en deel vacatures en andere bijdrages die we daar plaatsen, dan ziet ook jouw netwerk waar wij mee bezig zijn en wie we zoeken.

Link naar linkedin: https://www.linkedin.com/company/de-neushoornstichting/

Genetici dringen aan op het combineren van genen van ondersoorten Sumatraanse neushoorn

Het gaat slecht met de Sumatraanse neushoorn. Een exacte telling is er niet, maar de schatting is dat er in het wild tussen de 30 en 100 exemplaren over zijn. Daarnaast leven er negen dieren in gevangenschap. De nog levende exemplaren zijn onder te verdelen in twee ondersoorten, namelijk de Borneaanse en de Westelijke Sumatraanse neushoorn. De derde ondersoort, de Noordelijke Sumatraanse neushoorn, is waarschijnlijk al uitgestorven.

Mogelijk zijn er van de neushoornsoort niet genoeg in het wild levende dieren over om op een natuurlijke manier te kunnen blijven voorbestaan. Daarom dringen genetici aan op het combineren van genen van de twee nog bestaande ondersoorten.

Er zijn momenteel plannen om een in het wild levende Borneaanse neushoorn gevangen te nemen. Wat precies het plan zal zijn met de neushoorn is nog niet duidelijk. Mogelijk zal hij vervoerd worden naar Sumatran Rhino Sanctuary op Sumatra. In dit opvangcentrum voor Westelijke Sumatraanse neushoorns zou hij ingezet kunnen worden in een fokprogramma.

Het combineren van genen van ondersoorten die meer dan 300.000 jaar van elkaar gescheiden zijn geweest brengt risico’s met zich mee. Onder andere zou de immuniteit tegen lokale ziekteverwekkers door het combineren van genen geheel of gedeeltelijk verloren kunnen gaan. Daarnaast is het de vraag of een poging om de twee ondersoorten met elkaar te laten voortplanten überhaupt zal slagen. Echter vanwege de nijpende situatie zien genetici geen andere mogelijk om de Sumatraanse neushoorn een kans op overleven te bieden.

Kraamcadeau
Om de geboorte van hun dochter Philène te vieren kozen haar kersverse ouders ervoor om als kraamcadeau een donatie voor De Neushoornstichting te vragen. Veel van de kraamvisite heeft hier gehoor aan gegeven. Er zijn al verschillende bedragen binnen gekomen bij de stichting. De donatie wordt besteed aan de monuculars die deze maand aan Tembe Elephant Park worden gedoneerd.

Wij willen de ouders van Philène hartelijk danken voor dit originele kraamcadeau!

Heb jij ook iets te vieren en wil je hiermee de bescherming van de neushoorns ondersteunen? Neem dan gerust contact met ons op.

Twee zwarte neushoorns naar Beekse Bergen
Sinds vorig seizoen is het safariresort Beekse Bergen twee zwarte neushoorns rijker. De dieren zijn overgebracht van een dierenpark in Engeland. Gasten van het Safari Resort worden met de komst van de dieren geïnformeerd over de kritieke toestand van de zwarte neushoorn in de natuur. Kinderen kunnen het werk van rangers in Afrika nabootsen. Vanuit een werkstation kunnen ze warmtebeelden bekijken en proberen stropers tussen de neushoorns te ontdekken. In Afrika worden in verschillende wildparken drones ingezet om warmtebeelden te maken. Via deze beelden kan de aanwezigheid van stropers ontdekt worden. Naast het informeren van gasten wil Beekse Bergen bijdragen aan een gezonde populatie van de ondersoort in dierenparken.

Donatie aan Tembe Elephant Park
In oktober zullen we weer een donatie doen aan Tembe Elephant Park in Zuid Afrika. Het verzoek was om voor de anti-poaching units monuculars met nachtzicht techniek aan te schaffen. Dit zijn verrekijkers met 1 lens, waarmee je ook in het donker veel kan zien.

Erik Schram zal deze kijkers overhandigen tijdens zijn bezoek aan Tembe in oktober dit jaar. In een volgende nieuwsbrief meer hierover.