Nieuwsbrief maart 2017

Neushoornkalfje geboren in Diergaarde Blijdorp.

Vrolijk nieuws uit de Rotterdamse dierentuin Blijdorp. Daar is in de nacht van 14 februari de Indische neushoorn Namaste bevallen van een kalfje. De bevalling was live te volgen via een webcam. Tienduizenden dierenliefhebbers maakten daar gebruik van. Het kalfje stond binnen drie kwartier al op eigen benen. Bezoekers zijn welkom om het kalfje en de moeder te komen bewonderen. Op het moment dat dit artikel wordt geschreven is het geslacht van het jong nog niet bekend. Namaste is een ervaren moeder die eerder zes gezonde jongen ter wereld bracht.

Indische neushoorns komen alleen nog voor in enkele reservaten in Noord-India en Nepal. Echter worden zij in hun natuurlijke leefgebied bedreigd door stroperij. Gelukkig nemen hun aantallen de afgelopen jaren weer toe dankzij goede beschermingsmaatregelen. Blijdorp is betrokken bij het natuurbehoudsproject Indian Rhino Vision 2020. Dit project richt zich op het in stand houden van de wilde populatie neushoorns in de regio Assam in India.

Geheim neushoornreservaat in Botswana.

Ergens op een geheime locatie in het zuid Afrikaanse land Botswana ligt een reservaat waar neushoorns 24 uur per dag bewaakt worden om ze te beschermen tegen stroperij. Het reservaat wordt beheert door de Botswaanse overheid samen met het diamant bedrijf De Beers. Het bedrijf heeft veel ervaring in beveiliging en het zet die ervaring nu in om de neushoorns in het reservaat te beschermen. De populatie is inmiddels aan het groeien en enige tijd geleden is er een mannelijk kalfje geboren.

Door stroperij is uitsterven van de neushoorn een reële angst. De hoorn van het dier wordt vermalen tot medicijnen, waarvan in Azië gelooft wordt dat het verschillende kwalen verhelpt. Wanneer je je realiseert dat de samenstelling van de hoorn overeenkomt met de samenstelling van onze eigen nagels, is het moeilijk te begrijpen dat er voor een kilo hoorn maar liefst €60.000,- wordt betaalt.

Het zwaar bewaakte reservaat is opgezet met het doel om de neushoorn voor uitsterven te behoeden. Daarnaast wordt gewerkt aan het in stand houden van de genetische diversiteit. Genetische diversiteit zorgt voor een sterkere diersoort, waardoor deze beter bestand is tegen ziekten. Hiervoor zijn neushoorns uit verschillende delen van Afrika naar het reservaat gebracht.

Donaties van 2016.

In 2016 heeft de Neushoornstichting twee mooie donaties kunnen doen.
De eerste is ontvangen door Tembe Elephant Park in Zuid-Afrika. Het park is eén van de vaste projecten die de Neushoornstichting steunt. Het park is succesvol in het beschermen van de neushoorn tegen stroperij. Het aantal gevallen van stroperij is het laatste jaar drastisch afgenomen. Naast een gezonde populatie witte en zwarte neushoorns is Tembe Elephant Park een thuis voor een groot aantal beschermde diersoorten. Er leven onder andere olifanten, luipaarden, hyena's en diverse vogelsoorten.

Van de donatie die de stichting, samen met Erik Schram (werkzaam bij Staatsbosbeheer), heeft gedaan zijn de rangers van het park in een nieuw uniform gestoken. De 30 rangers hebben ieder twee nieuwe uniformen gekregen, een nieuwe hoed en stevige legerlaarzen. Wanneer je je werkdagen doorbrengt in de felle zon met temperaturen die oplopen tot 48 graden, dan zijn een hoed en goede kleding onmisbaar. Evenals stevige laarzen om door de dichte begroeiing van het park te patrouilleren. De donatie is dan ook met grote dankbaarheid in ontvangst genomen!

De tweede donatie is gedaan aan de Sumatran Rhino Sanctuary, afgekort SRS, op het Indonesische eiland Sumatra. Dit neushoornreservaat is opgezet om bij te dragen aan voortplanting, onderzoek en onderwijs. Op dit moment worden er vijf Sumatraanse neushoorns opgevangen in het reservaat. Met een voortplantingsprogramma levert het project een positieve bijdrage aan de overlevingskansen van deze ernstig bedreigde diersoort .

Met de donatie heeft het project een bromfiets aan kunnen schaffen om spullen als voedsel en medicijnen op te halen voor de neushoorns in het reservaat.

Doneren via je online aankopen!

Door je online aankopen te doen via de website www.doelshop.nl kun je doneren aan de Neushoornstichting zonder dat het jou extra geld kost. Het werkt heel gemakkelijk. Ga naar www.doelshop.nl maak gratis een account aan, kies als jouw vaste goede doel de Neushoornstichting en klik op de webwinkel waar je wilt bestellen. Je komt dan op de website van de webwinkel en kunt je bestelling afhandelen zoals je gewend bent. Een percentage van je aankoopbedrag wordt nu gedoneerd aan de Neushoornstichting. De volgende keer hoef je alleen maar in te loggen en door te klikken naar de webwinkel. Er doen meer dan 200 webwinkels mee aan het initiatief. Een makkelijke en leuke manier om bij te dragen!

De Neushoornstichting is op zoek naar vrijwilligers!

Heb jij wat tijd over en zou je je willen inzetten voor het behoud van de neushoorn? Stuur dan een berichtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wij zoeken in ieder geval een Vrijwilligerscoördinator:

In deze functie ben je verantwoordelijk voor het werven van vrijwilligers. In het begin werk je onder het bestuur, in de toekomst zal je de directeur ondersteunen.

Wij vragen:

• - Een vrijwillige inzet.
  • - Creativiteit in het werven en behouden van vrijwilligers.
  • - Enige mate van zelfwerkzaamheid.
  • - Relevante ervaring of opleiding is een pré.

Ook zijn wij op zoek naar een voorzitter:

Beschik jij over het talent om een stichting te besturen? In de functie van voorzitter zal je de overige bestuursleden aansturen en de communicatie voeren met externe contacten.

Ben jij degene die we zoeken? We horen graag van je!

Schilderijen te koop.

De Neushoornstichting biedt 4 schilderijen te koop aan. Uiteraard komt de opbrengst ten goede aan de projecten die de stichting steunt. Heb je interesse in eén of meerdere schilderijen, doe dan een bod via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

• - Sumatraanse neushoorn liggend in de modder, met bruine houten lijst: 82 bij 62 cm
  • - Indische neushoorn staand in het water, met bruine houten lijst: 95,2 bij 65,7 cm
  • - Ets Sumatraanse neushoorn, met houten lijst met passe partout (groen/ bruin): 102,5 bij 82,8 cm
  • - 2 Zwarte neushoorns, mama met jong, met bruine houten lijst: 96,4 bij 75,2 cm

Ouder bericht uit 2015

Zondag 7 juni 2015 waren wij te zien in LifestyleXperience op RTL 4. Zie hier het  item!

De Neushoornstichting uit Deventer presenteert zich in het televisieprogramma LifestyleXperience op RTL 4. In dit programma leggen Jeroen Rijnierse en Maaike Leenen uit welke projecten worden ondersteund en dat dit nodig is omdat de neushoorn nog steeds veel wordt gestroopt. Dit werk is niet mogelijk zonder de inzet van vrijwilligers en de bijdragen van donateurs en sponsoren.

Het is 2005 als Maaike tijdens haar studie aan Wageningen Universiteit kennis maakt met de bedreigde Sumatraanse neushoorn Rosa. Door de bijzondere ontmoeting en reis die ze samen maken naar de Sumatran Rhino Sanctuary (SRS) op Sumatra in Indonesië, besluit Maaike dat zij deze dieren wil helpen overleven. SRS is daarmee het eerste project dat wordt ondersteund door de stichting die Maaike samen met Jeroen opricht na terugkeer in Nederland.

Inmiddels ondersteunt De Neushoornstichting drie projecten in Azië en Afrika, waarmee vier van de vijf soorten neushoorns worden beschermd. De belangrijkste bedreiging voor de neushoorns zijn stroperij voor de gewilde hoorn. Nog steeds zijn er mensen die denken dat deze hoorn een geneeskrachtige werking heeft. Het geld van de donateurs besteed de organisatie aan directe vragen vanuit de projecten. Deze bijdragen lopen uiteen van de aanschaf van medicijnen tot de restauratie van een boot voor surveillance.

Om dit mogelijk te maken zet een kleine groep vrijwilligers zich hard in.