Neushoorns behoren tot de meest bedreigde diersoorten op aarde. De Neushoornstiching draagt bij aan de bescherming van de neushoorn, zowel de Afrikaanse als de Aziatische soorten. Dit doen we door diverse neushoornbeschermingsprojecten te ondersteunen.
neushoorn-018

Via merchandise, donaties, giften, schenkingen en adopties wordt geld opgehaald. Met dit geld zorgen wij voor een bijdrage aan de projecten. Dit doen wij in overleg met de projectmedewerkers ter plaatse. Hierdoor geven wij niet zomaar geld, maar wordt het geld ingezet voor een bepaalde uitgave (bijvoorbeeld voor reparatie van een boot).

De Neushoornstichting is ANBI gekwalificeerd.

Hoofdlijn beleidsplan en beloningsbeleid

De Neushoornstichting kent drie vaste projecten die worden ondersteund: Sumatran Rhino Sanctuary, Ujung Kulon (beiden in Indonesiƫ) en Tembe Elephant Park (Zuid Afrika). Daarnaast is het mogelijk dat andere projecten een incidentele bijdrage ontvangen. Belangrijk bij deze projecten is de meerwaarde voor enerzijds de neushoorn en anderzijds de betrokkenheid van de lokale bevolking.

Onze inkomsten komen uit donateurs, sponsoring en deelname aan groot- en kleinschalige publieksevenementen in Nederland. Donateurs en sponsoren leveren een vaste jaarlijkse bijdrage. Tijdens de deelname aan evenementen vindt verkoop van merchandise plaats en is ruimte voor het doen van incidentele contante schenkingen.

Daarnaast zijn wij ook aangesloten bij een aantal partnerorganisaties (<<link naar sponsoren>>). Deze helpen ons bij de fondswerving door het organiseren van een loterij, een deel van de inkomsten af te dragen of de faciliteiten te bieden voor het ontvangen van schenkingen.

De jaarlijkse inkomsten worden zoveel mogelijk ingezet voor de projecten. Uiteraard wel na aftrek van noodzakelijke kosten als die voor de bank, administratie, PR etc. Door middel van sponsoring in natura en waar mogelijk te gaan voor de goedkoopste variant, houden wij deze kosten zo beperkt mogelijk.

Er wordt een kleine reserve aangehouden om altijd een klein werkkapitaal beschikbaar te hebben. Dit wordt aangehouden op een zakelijke spaarrekening.

Beloningsbeleid

De Neushoornstichting draait volledig op vrijwilligers. De gemaakte onkosten worden op verzoek van de vrijwilligers vergoed.

Jaarverslagen

jaarverslag 2015 en Begroting 2016