Tembe Elephant Park

Tembe Elephant Park is een reservaat in noord Zuzuland in Zuid Afrika aan de grens van Mozambique. Onder andere de 'Big Five' zijn bewoners van het reservaat dat 300 km2 omvat langs de kust van Zuid Afrika. Het reservaat heeft een gezonde populatie witte en zwarte neushoorns. Daarnaast diverse andere beschermde diersoorten zoals de olifant, luipaard, Afrikaanse wilde honden, bruine en gevlekte hyenas, Galagos (Bushbabies) en diverse zeldzame vogels. Het meest bedreigde vegetatietype zandbos is ook aanwezig in Tembe.

In 2012/2013 was de helft van de neushoornpopulatie gestroopt. Sinds die tijd vecht het personeel van het reservaat terug tegen de stroperij. En met succes, want tot 2016 is er nog maar 1 neushoorn gestroopt. The Wild Lion Trust samen met hun partners en biologen steunt het werk van Tembe. Sinds 2015 zien ze hoe hun hulp dieren en mensenlevens redden. Zo worden samen met Kruger de hoorn van de gehele Witte neushoorn populatie in Nduomo Game Reserve eraf gehaald als middel om deze dieren te beschermen. Daarnaast worden diverse benodigdheden aangeschaft zoals camera's, voedsel en tablets. Ook zijn al diverse dieren gemerkt door een halsband om te doen (hyenas, wilde honden en olifanten).

In 2016 heeft de Neushoornstichting gezorgd dat 30 rangers ieder twee nieuw uniforms,  hoed en schoenen kregen. Hierdoor kunnen ze hun werk veiliger, comfortabeler en beter voortzetten. Erik Schram heeft de donatie persoonlijk kunnen aanbieden.

Nieuwe projecten ter bescherming van het wildlife staan al op het lijstje. Zo wil men de gehele Witte en Zwarte neushoornpopulatie in Tembe onthoornen. Er zijn nog nieuwe uniforms nodig en is het plan om onderzoeken te doen naar ondere andere de vegetatie, klimaatsveranderings effecten, reïntroductie van de Pangolin enzovoort.