Neushoorns

Neushoorn

Neushoorns (Rhinocerotidae) behoren tot de familie van de grote zoogdieren. Ze komen voor in Afrika en Azië en worden gekarakteriseerd door de hoorn (één of twee hoorns, afhankelijk van de soort) op de kop. In totaal komen er 5 soorten neushoorns voor in de wereld: 2 Afrikaanse en 3 Aziatische soorten.

De Afrikaanse soorten zijn de Puntlip (Zwarte) Neushoorn (Diceros bicornis) en de Breedlip (Witte) Neushoorn (Ceratotherium simum). Beide soorten leven op de Afrikaanse savannen.

De Aziatische soorten zijn de Indische Neushoorn of Pantserneushoorn (Rhinoceros unicornis), Javaanse Neushoorn (Rhinoceros sondaicus) en de Sumatraanse Neushoorn (Rhinoceros sumatrensis).
Historische gezien komen de Aziatische neushoornsoorten voor van Oost Pakistan naar Noord en Oost India tot Zuid China en verspreid door Zuidoost Azië en de eilanden Sumatra, Borneo en Java.

Tegenwoordig is hun verspreidingsgebied een stuk kleiner geworden en zo ook de aantallen neushoorns. De oorzaak van de afname van het aantal neushoorns is nog altijd de gewilde hoorn. In China wordt de hoorn gebruikt in medicijnen met potentieversterkende eigenschappen, maar ook wordt de hoorn gebruikt voor het maken van mesheften en andere medicijnen. Een andere bedreiging voor de neushoorns is de afname van hun leefgebied.

Witte- of breedlipneushoorn

Zwarte- of puntlipneushoorn