Zwarte- of puntlipneushoorn

ZWARTE NEUSHOORN (Diceros Bicornis) Ondersoort Verspreiding Bijzonderheden DB Longpipes Kameroen De meest bedreigde ondersoort, hiervan leven er slechts nog enkele dieren DB Bicornis Namibië, Zuid Afrika Ook wel bekend als “woestijnneushoorn” weet zich staande te houden onder zeer barre omstandigheden.

DB Michaeli Kenia, Noord Tanzania, Zuid Afrika (Addo National Park) Alle Europese dierentuinen (m.u.v. Frankfurter Zoo) werken mee aan het fokprogramma van deze ondersoort. DB Bicornis Minor Swaziland, Zuid Afrika, Zimbabwe, Zambia, Malawi, Zuid Tanzania Dit is de meest voorkomende ondersoort en ook de meest geherintroduceerde ondersoort. Kleine aantallen zijn opnieuw uitgezet in Swaziland, Zambia en Malawi. Conclusie: in 2004 is het geschatte totaal aantal zwarte neushoorns die in Afrika leven ongeveer 3.600 dieren.

In de diverse dierentuinen over de gehele wereld is het geschatte totaal aantal zwarte neushoorns (DB Michaeli en DB Bicornis Minor) ongeveer 240 dieren. Zwarte neushoorn (Diceros Bicornis Bicornis) in de woestijn van Damaraland Namibie© Raymond van der Meer – NSNIn het verleden kwamen zwarte neushoorns ook voor in de volgende landen; Somalië, Ethiopië, Soedan, Tsjaad, Rwanda, Nigeria, Centraal Afrikaanse Republiek, Angola, Oeganda, Mozambique en Malie.

De neushoorns zijn uit deze landen verdwenen door verschillende oorzaken: stroperij, plezierjacht, politieke instabiliteit, burgeroorlogen en de uitbreiding van landbouwgrond.Overzicht van het verloop van de aantallen zwarte neushoorns:1960 ongeveer 100.000 dieren1970 ongeveer 60.000 dieren1980 ongeveer 15.000 dieren1990 ongeveer 3.000 dieren1995 ongeveer 2.400 dieren2004 ongeveer 3.600 dierenDoor de opgezette beschermingsprojecten gaat het langzaamaan wat beter met de zwarte neushoorn.

Toch is het belangrijk vooral waakzaam te blijven want het kan gemakkelijk weer omslaan. Politieke instabiliteit zoals bijvoorbeeld recentelijk in Zimbabwe zorgt ervoor dat het met de zwarte neushoorns in Zimbabwe weer bergafwaarts gaat. Zwarte neushoorn (Diceros Bicornis Minor) in Swaziland© Raymond van der Meer – NSN Zwarte neushoorn (Diceros Bicornis Bicornis) Etosha National Park Namibie© Raymond van der Meer – NSN