×

De neushoorn heeft uw hulp hard nodig. Word daarom donateur of doe een eenmalige bijdrage! Voor contact of vragen klik hier.

29 jun 2022

Nieuwsbrief zomer 2022

Maak kennis met Delilah.

De Neushoornstichting doet regelmatig een donatie aan de Sumatran Rhino Sanctuary op Sumatra (SRS) in Indonesië. Vandaag stellen we graag één van de bewoners aan je voor. Maak kennis met Sumatraanse neushoorn Delilah.

Delilah werd geboren op 12 mei 2016. Zij is de tweede neushoorn die in het opvangcentum het levenslicht zag. De moeder is Ratu en de vader Andalas, beide bewoners van SRS. De Indonesische president Joki Widodo koos haar naam, welke ‘door god gezegend’ betekend in het Javaans. Hiermee liet de president zien dat zij staat voor hoop voor de soort. Met haar zes jaar heeft ze haar vruchbare leeftijd zo ongeveer bereikt en hopelijk zal Delilah voor nakomelingen gaan zorgen die de soort zo hard nodig heeft.

Je kunt Delilah adopteren, waarmee je een bijdrage levert aan het voortbestaan van de Sumatraanse neushoorn. Klik hier voor meer informatie.

Een mijlpaal voor de Indische neushoorn.

Vorige maand kwam er hoopvol nieuws uit Assam, de provincie in India die het thuis is van 70% van de Indische neushoorns. De tweejaarlijkse telling liet zien dat er 274 neushoorns bij gekomen zijn ten opzichte van twee jaar geleden. Dit is waarschijnlijk mede te danken aan een baby-boom tijdens de pandemie, toen veel beschermde gebieden afgesloten waren voor publiek.

Ooit zat de ondersoort tegen uitsterven aan met minder dan 100 exemplaren. Maar door het harde werk van natuurschermers, ondersteund door donaties van mensen wereldwijd heeft de Indische neushoorn zich kunnen herstellen. Het succes in India en Nepal, het enige andere land waar de ondersoort leeft, vormt een hoopvol voorbeeld voor de bescherming van andere (neushoorn)soorten.

Gezocht vrijwilliger nieuwsbrief!
Deze nieuwsbrief is opgesteld door Michelle die voor ons al 5 jaar lang met plezier de nieuwsbrief heeft opgesteld. Helaas gaat ze vanwege tijdsgebrek hiermee stoppen. Dat betekent dat we een nieuwe enthousiaste vrijwilliger zoeken die de nieuwsbrief zou willen opstellen.
Wie zou het leuk vinden om neushoornnieuws op te zoeken en te verwerken in een nieuwsbrief. We horen het graag via vrijwilligers@neushoornstichting.nl

Jaarverslag en begroting
Het jaarverslag van 2021 ligt klaar om gelezen te worden. Klik hier voor de link naar het verslag. Voor de begroting van 2022 klik hier.