×

De neushoorn heeft uw hulp hard nodig. Word daarom donateur of doe een eenmalige bijdrage! Voor contact of vragen klik hier.

20 dec 2023

Nieuwsbrief Winter 2023

Zeldzaam geboortenieuws
Op 25 november dit jaar vond een wildbewaker de neushoorn Delilah met haar pasgeboren kalf.

De geboorte van het kalf vond plaats in het Way Kambas National Park in de provincie Lampung, op het zuidelijke puntje van het eiland Sumatra. Het kalf, een 25kg wegende mannelijke neushoorn, stond al rechtop toen het voor het eerst werd gespot. Het kalf kwam na 460 dagen ter wereld: 10 dagen eerder dan de geschatte geboorte. Het is de tweede geboorte van een Sumatraanse neushoorn in 2023

Succesvolle geboorten zijn zeldzaam, maar van enorm belang. De Sumatraanse neushoorn is namelijk ernstig bedreigd. Er zijn nog maar enkele tientallen in de wereld.
Het kappen van regenwouden en stroperij , hebben de Sumatraanse neushoorn op de rand van uitsterven gebracht. Neushoornhoorns worden vaak illegaal verhandeld voor traditionele Chinese geneeskunde.

Wist je dat?
Wist je dat je Delilah, de moeder van het pasgeboren kalf én Harapan (de vader) kan adopteren?
Als de adoptie rond is, ontvang je van ons een prachtig adoptiecertificaat! Leuk voor jezelf, maar ook om cadeau te geven.

Je adoptiebijdrage wordt gebruikt om Sumatran Rhino Sanctuary(SRS) financieel te steunen.

IVF bij Sumatraanse Neushoorns
Natuurbeschermers in Indonesië zeggen dat ze met succes eiecellen uit een Sumatraanse neushoorn hebben gehaald om te worden gebruikt in een IVF-programma.

In Azië leven er nog zo’n 40 Sumatraanse neushoorns. Een heleboel daarvan zijn al te oud of te klein om nog kinderen te krijgen. De neushoorns die dat nog wel kunnen, zijn vaak erg verwant. Dit levert een groot probleem op, want wanneer verwante neushoorns met elkaar fokken, zijn de kalfjes vaak sneller ziek en gaan eerder dood.

Gelukkig hebben wetenschappers hier een oplossing voor gevonden. Zij hebben namelijk eicellen uit de oude en kleine vrouwtjes kunnen halen en die opgeslagen. Hetzelfde kunnen ze ook doen met spermacellen van de mannetjes. Die cellen kunnen ze dan kunstmatig bevruchten en daarna inbrengen bij een jong vrouwtje. Zo kunnen ze toch neushoorns fokken, die minder verwant zijn. Dit zou de soort in de toekomst moeten redden.

Bron: Mongabay Series: Asian Rhinos by Basten Gokkon on 8 November 2023

Groei populatie neushoorns in Afrika
Op wereldneushoorndag is er een nieuw rapport over de neushoorn verschenen. In dit verslag werd beschreven hoeveel neushoorns er nu ongeveer nog zijn van elke soort.

De Afrikaanse neushoorn soorten doen het voorzichtig ietsje beter. De zwarte neushoorn is met 5% gestegen tussen eind 2021 en eind 2022. Er zijn nu ongeveer 6500 zwarte neushoorns in het wild te vinden. De witte neushoorn is ook voor het eerst sinds 2012 aan het groeien in aantallen. Er zijn er nu bijna 17.000, ook hier is dat een groei van 5% ten opzichte van 2021.

Minder goed nieuws uit Azië
De soorten in Azië staan veel meer onder druk, met name omdat hun leefgebieden simpelweg niet groot genoeg zijn om meer neushoorns te ondersteunen. De Indische neushoorn, die leeft in India en Nepal, blijft redelijk stabiel. Die soort heeft ongeveer 4000 individuen.
Van de andere twee soorten, de Javaanse en Sumatraanse neushoorns, zijn de cijfers iets minder duidelijk, maar voor beide soorten ligt het realistische getal tussen de 40 en 80.
In Afrika gaat het dus de goeie kant op, maar we zijn er nog lang niet. De Aziatische soorten liggen op het randje van de afgrond...

Wil je helpen? Check dan onze website!

(Kerst) aankopen doen én de Neushoornstichting steunen

Rhino Wallet maakt pashouders die naar persoonlijke wens gegraveerd kunnen worden.

5 % van de opbrengst van elke verkochte pashouder wordt gedoneerd aan de Neushoornstichting.

De donatieteller staat nu op:

€ 2063

Koop hier je Rhino Wallet: www.rhinowallet.nl

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Via Doel Shop kun je online winkelen bij vele verschillende winkels oa. Albert Heijn, Bijenkorf, Zalando en T-Mobile.

Een deel van je aankoopbedrag gaat naar de Neushoornstichting. Het kost jou als aankoper niets extra's!

De donatieteller staat nu op:
€473,12

Doe via onderstaande link je aankopen bij je favoriete webshop naar keuze.
www.doelshop.nl/webshops

Kies de Neushoornstichting als goede doel!