Adopteer een neushoorn

Het is mogelijk om de neushoorns van SRS (Sumatran Rhino Sanctuary) te adopteren. Uw adoptiebijdrage wordt gebruikt om SRS financieel te steunen. Uw bijdrage komt daarmee dan ook ten goede aan alle neushoorns!

Wilt u een neushoorn adopteren? Stuur dan een ingevuld adoptieformulier in en mail deze naar info@neushoornstichting.nl Wij nemen dan contact met u op om alles verder met u te regelen. Als de adoptie rond is, ontvangt u van ons een adoptiecertificaat.
Een adoptie is leuk voor uzelf, maar ook om cadeau te geven!

Lees hieronder meer over de neushoorns die u kunt adopteren.
Andalas | Bina | Ratu | Rosa | Andatu | Delilah | Harapan

Andalas

In 2005 is Andalas in Cincinnati Zoo, in de VS, geboren. Hij is de eerste in gevangenschap geboren Sumatraanse neushoorn in ruim honderd jaar. Februari 2007 is hij overgebracht naar SRS waar hij de nobele taak heeft om zorgen voor nageslacht om uitsterven van deze soort te voorkomen. En die taak heeft hij al zeer goed volbracht! In 2012 werd hij vader van Andatu en in 2016 van Delilah.

Wilt u Andalas adopteren? Stuur dan een ingevuld adoptieformulier in en mail deze naar info@neushoornstichting.nl Wij nemen dan contact met u op om alles verder met u te regelen. Als de adoptie rond is, ontvangt u van ons een adoptiecertificaat.

Bina

Bina is in 1991 gevangen in Bina Samaktalogging concession in de Northern Bengkulu regio. Ze is dan ook vernoemd naar deze regio. Eerst is ze opgevangen in een safari park vlakbij Bogor op Java. In 1998 is ze naar SRS gebracht. In SRS zijn pogingen gedaan om haar te laten paren met 1 van de mannen. Helaas is dat niet gelukt.

Wilt u Bina adopteren? Stuur dan een ingevuld adoptieformulier in en mail deze naar info@neushoornstichting.nl Wij nemen dan contact met u op om alles verder met u te regelen. Als de adoptie rond is, ontvangt u van ons een adoptiecertificaat.

Ratu

Ratu verblijft in SRS. Het was onmogelijk Ratu terug te drijven naar het reservaat waar ze verbleef, omdat ze in alle mogelijke richtingen vluchtte. Daarom werd besloten haar te vangen en op te vangen in SRS. Hier heeft ze een behandeling aan haar heup gekregen, die door de vluchtpoging was beschadigd.

Wilt u Ratu adopteren? Stuur dan een ingevuld adoptieformulier in en mail deze naar info@neushoornstichting.nl Wij nemen dan contact met u op om alles verder met u te regelen. Als de adoptie rond is, ontvangt u van ons een adoptiecertificaat.

Rosa

Soort: Sumatraanse Neushoorn (Dicerorhinus sumatrensis)
Geslacht: Vrouwtje
Geschatte geboortejaar: 2000
Locatie: Way Kambas, Sumatra , Indonesië
Project: Sumatran Rhino Sanctuary

Eind 2003 wordt aan de Rhino Protection Unit (RPU) gemeld, door lokale mensen, dat er regelmatig een neushoorn loopt en eet langs de weg die het park doorkruist tussen Sukaraja en Bengkunat. De neushoorn wordt vaak etend gezien door mensen op velden langs de rand van het Nationaal Park. Veel mensen, waaronder ook zeker jagers kunnen de neushoorn opmerken, zodra ze langs de weg loopt. Daarom besloot de RPU in januari 2004 om twee teams in te zetten en deze neushoorn, genaamd Rosa te beschermen. Gedurende de 1,5 jaar dat de twee RPU-teams haar volgen, observeren en beschermen raakt Rosa steeds meer gewend aan mensen en auto’s. Misschien komt het wel omdat ze in deze omgeving is geboren en opgegroeid dat ze zo aan mensen is gewend. Normaal zijn Sumatraanse neushoorns erg schuw en blijven ze uit de buurt van bewoonde wereld, maar Rosa prefereerde tuinen van mensen en sliep soms op droog asfalt. Ze raakte steeds meer gehecht aan de mensen die haar volgen en beschermen. Ook komt ze steeds vaker buiten de bescherming van het park. In oktober 2005 ontsnapt ze aan haar bewakers. Ze wordt een paar dagen later wandelend op een markt 30 km verderop gevonden. Daar wordt ze gevolgd door honderden dorpbewoners. Het was duidelijk dat de situatie niet meer te houden is, waardoor de autoriteiten besluiten Rosa, voor haar eigen veiligheid, naar de Sumatran Rhino Sanctuary (SRS) te brengen. Daar aangekomen, bleek ze diverse infecties te hebben, waarvan één is veroorzaakt door contact met katten. Haar verhuizing naar SRS was op tijd en heeft waarschijnlijk haar leven gered. In SRS is ze behandeld voor alle infecties en gevaarlijke parasieten, waarna ze meer ruimte heeft gekregen (10 hectare). Ze foerageert zelf veelvuldig, ze blijft toch nog te vaak bij haar verzorgingshok, waar haar verzorgers zijn. Waarschijnlijk omdat ze zo gewend is aan mensen. Men probeert door met haar te wandelen in het bos, om haar meer natuurlijk gedrag te laten vertonen. Helaas is ze erg verlegen tegenover mannelijke neushoorns. Het kan zeker nog een jaar duren voordat ze kan paren met een mannetje. Rosa is één van de twee vrouwelijke neushoorns in SRS die hoop moet brengen voor het fokprogramma. Samen met de mannelijke neushoorn Andalas is te hopen dat ze voor kleine neushoorns kan zorgen. Daardoor kan ze bijdragen aan de overleving van deze unieke harige neushoorn. Rosa is één van de ambassadeurs van deze bedreigde diersoort.

Wilt u Rosa adopteren? Stuur dan een ingevuld in en mail deze naar info@neushoornstichting.nl Wij nemen dan contact met u op om alles verder met u te regelen. Als de adoptie rond is, ontvangt u van ons een adoptiecertificaat.

Andatu

Andatu is op zaterdag 23 juni 2012 geboren in SRS als eerst geboren neushoorn in gevangenschap in SRS. Andalas is de vader en Ratu de moeder, gecombineerd levert dit de naam Andatu op, wat betekent "geschenk van God".

Wilt u Andatu adopteren? Stuur dan een ingevuld adoptieformulier in en mail deze naar info@neushoornstichting.nl  Wij nemen dan contact met u op om alles verder met u te regelen. Als de adoptie rond is, ontvangt u van ons een adoptiecertificaat.

Delilah

Delilah is de tweede neushoorn die in SRS is geboren met weer Andalas als vader en Ratu als moeder. Ze is geboren vroeg in de morgen op 12 mei 2016. Haar naam is gekozen door de Indonesische president Joko “Jokowi” Widodo. In het Javaans betekent dit  door God gezegend, dat aangeeft dat Delilah staat voor de hoop voor de soort. Als ze 6/7 jaar oud is zal ze vruchtbaar zijn en hopelijk kan zij ook weer voor nakomelingen zorgen.

Harapan

Harapan, een mannelijke Sumatraanse neushoorn is in 2007 geboren in Cincinnati Zoo. Zijn vader Ipuh en moeder Emi hadden de taak om de populatie Sumatraanse neushoorns te verhogen. Harapan was het derde kalf en de laatste van Emi en Ipuh. Andalas is zijn oudste broer. Op 1 november 2015 is Harapan vanuit de USA naar Indonesië verhuisd om zijn broer te vergezellen.